בודק חשמל – מיהו בודק חשמל ומה תפקידו?

מערכת חשמל, הינה מערכת מורכבת, מסובכת ומאד מסוכנת, בסיטואציות מסוימות. תקלות בחשמל עלולות להוביל לנזקים כבדים לרכוש או חלילה, לחיי אדם. בודק חשמל, הינו אדם אשר הוסמך לבצע מעקב ובקרה אחר מערכות חשמל על מנת לוודא תקינותן ולמנוע תקלות.

בכל מקום בו אנו נמצאים, ישנה מערכת חשמל. לרובנו זה נראה מובן מאליו שכל מבנה מקבל אספקת חשמל שוטפת ותקינה, אך למעשה, מערכת חשמל זוהי מערכת שיש צורך לבצע מעקב ובקרה בלתי פוסקים אחריה, על מנת לצפות, למנוע ולטפל בתקלות אשר עלולות להוביל לנזקים כבדים.

אחת לתקופה, יש לבצע בדיקה של כל מערכת חשמל באשר היא, וכמובן, באירועים מיוחדים כמו תקלה אשר חוזרת על עצמה שוב ושוב. תקלות חשמל, עלולות להוביל לקצרים, התחשמלות או שריפה, אשר עלולות להוביל לפגיעה חמורה עד הרס רכוש במקרה הקל, ולפגיעה חמורה עד מוות במקרה הקשה.

בודק חשמל הינו מכשיר הבודק הימצאות חשמל כמו טסטר, או אדם אשר מוסמך לבצע בדיקות חשמל שונות.

אדם אשר הוסמך לבצע בדיקות חשמל הינו חשמלאי בעל הסכמה ספציפית, כאשר בשוק מוכרים שלושה סוגי בודק חשמל:

הראשון, הינו בודק חשמל סוג 01. מדובר על חשמלאי טכנאי בעל חמש שנות ניסיון בתחום. לבדוק חשמל מסוג זה, הסמכה לבצע בדיקות חשמל במתקנים חשמליים בעלי עוצמת זרם של עד 80X3 אמפר במתח נמוך.

הסוג השני, הינו בודק חשמל סוג 02. מדובר על חשמלאי הנדסאי חשמל בעל חמש שנות ניסיון גם כן בתחום. באפשרותו לבצע בדיקות חשמל במתקנים בעלי עוצמת זרם של עד 250X3 אמפר במתח נמוך.

בודק חשמל סוג 3, הוא חשמלאי מהנדס בעל ניסיון של שנתיים לפחות בתחום. באפשרותו לבצע כל בדיקת חשמל שהיא.