ממירים קטליטים – התקנה

ממירים קטליטים הם חלקים קטנים אך חשובים מאוד במערך הרכב. האם הם חלקי חובה? מה קורה למי שלא מתקין אותם? האם יש כמה סוגים?

מהו ממיר קטליטי?

ממירים קטליטים הם חלקים קטנים מאוד ברכב והתפקיד שלהם הוא לצמצם את זיהום האוויר שגורם הרכב. זו נשמעת משימה קטנה ופשוטה אך היא הרבה יותר מורכבת וההמצאה הזו חשוב במיוחד בעידן המודרני, בו זיהום האוויר נהיה חמור משנה לשנה. הממיר הקטליטי דומה במבנה שלו לחלת דבש ועל ידי חימומו הוא מצליח לזרז תהליכים של פירוק תרכובות שונות, כמו חנקן לחנקן וחמצן, פחמן חד חמצני לפחמן דו חמצני, דלקים שלא נשרפו למים ולחמצן וכולה. כך זיהום אוויר יורד עד פי עשר מרמתו המקורית.

האם יש כמה סוגי ממירים?

ממירים קטליטים שונים מאוד זה מזה, דבר שנובע מעוצמת הזיהום של כלי הרכב. למשל, למשאיות ולאוטובוסים יהיו ממירים קטליטים גדולים ומורכבים יותר מאשר לרכב פרטי. יש ממירים גדולים יותר ויש קטנים יותר, יש שטוחים, יש עגולים, יש כאלו שמכילים חיישני חמצן וחיישני טמפרטורה מורכבים יותר ויש גגם כאלו שמותקנים בסמוך למנוע ולא ליד אגזוז הרכב בחלקו האחורי. בדרך כלל ההתקנה של הממיר מתבצעת בין סעפת הפליטה לדוד העמעם המרכזי אך נפוץ להרכיב אותו ליד המנוע כך שהחום ישפיע עליו לטובה.

האם ההתקנה שלו חובה?

כיום בכל רכב חדש מותקן ממיר קטליטי ואם תשימו לב לכל רכב חדש שנמכר יש גם דרגת זיהום, כאשר הממיר הקטליטי משפיע עליו בין היתר יחד עם יעילות המנוע ואופן פעולתו. ההתקנה של הממיר חובה לכל רכב משנת 95 ומעלה ולכן אם הממיר שלכם לא תקין, אתם למעשה עוברים על החוק מה שמחייב אתכם בדיקה במוסך והחלפתו.